15 Redenen waarom elk kind in aanraking zou moeten komen met dans.

Je weet inmiddels dat ik groot fan ben van het inzetten van dans voor de brede ontwikkeling bij peuters en kleuters. Ik ben niet de enige die hier voorstander van is: met mij zijn veel dansdocenten, jonge kind specialisten, pedagogisch medewerkers, leerkrachten, directies en onderzoekers er ook van overtuigd dat dans een onmisbaar ingrediënt is in het curriculum van voorscholen, peuterspeelzalen, kinderopvanginstellingen en scholen.

Toen ik over het boek 'Partnering dance and education' van Judith Lynne Hanna las, wist ik dat ik een serie blogs wilde gaan schrijven over hoe dit ervaren en beredeneerd wordt. Laat me je de komende tijd meenemen in het gedachtegoed: bewegend leren loont: dans, beweging en spel als vast onderdeel van het curriculum voor instellingen die met kinderen werken. 

Waarom zien we het zo?

Wat ervaren we in deze lessen?

Wat zegt de literatuur hierover?

Hoe zouden we dit aan kunnen pakken? 

Lees meer: 15 Redenen waarom elk kind in aanraking zou moeten komen met dans.

Neurotransmitters inzetten op de (voor)school?!

Wil jij blije kinderen op de (voor)school waar je les geeft of leiding geeft? Dat hoef ik je natuurlijk niet te vragen. Iedereen die met of voor jonge kinderen werkt, wil dat ze blij en gelukkig zijn. (Door de buien heen, want die horen er gewoon bij) Blije kinderen voelen zich prettig en dat is een voorwaarde om tot leren en exploreren te komen.

 

Hoe belangrijk is het dan om ervoor te zorgen dat kinderen op hun gemak zijn?
Dat ze zich gelukkig voelen?
Leestip: Het boek van vreugde (er bestaat geen grote geschenk)


Het geluksgevoel is er natuurlijk niet altijd, maar we kunnen het wel beïnvloeden door bewuster met de neurotransmitters in de hersenen aan de slag te gaan. Dit zijn de chemische stoffen die signaaloverdracht tussen neuronen (onderling of met centraal zenuwstelsel) regelen. Zij zorgen voor de afgifte van gelukshormonen. Hoe meer gelukshormonen er vrij komen, hoe beter kinderen zich voelen en hoe meer ze leren. En jij zelf waarschijnlijk ook. Een win win situatie dus!

In dit artikel vertel ik je over de 4 meest belangrijke gelukshormonen (neurotransmitters) en hoe je ervoor kunt zorgen dat deze hormonen dagelijks vrijkomen bij jou en bij de kinderen waar je mee werkt.

Lees meer: Neurotransmitters inzetten op de (voor)school?!

80 Muziektips voor jonge kinderen

Muziek, een onmisbaar ingrediënt voor iedereen die met jonge kinderen werkt. Voor dansdocenten, maar ook voor kleuterleerkrachten, pedagogisch medewerkers en gastouders die met baby's, peuters en/of kleuters actief zijn. In de besloten Facebook groep 'Bewegend Leren voor Het Jonge Kind' worden vaak vragen gesteld over geschikte muziek om met jonge kinderen op te bewegen en te dansen. Deze vraag heb ik voorgelegd aan mijn collega dansdocenten in het netwerk 'Danspiratie'.

Lees meer: 80 Muziektips voor jonge kinderen


Ik ga ermee stoppen en trakteer.

Na 7 jaar cursussen geven in het basisonderwijs, voorscholen, peuterspeelzalen en kinderopvang is het zo ver; ik ga ermee stoppen. Ik heb ondervonden dat cursussen geven die verplicht worden gesteld door de werkgever, lang niet zo goed werken als de cursussen die op eigen initiatief van de jonge kind professional worden gevolgd.

Nadat de nieuwsbrief de deur uit is ontploft mijn mailbox. "Lenneke, wat jammer dat je gaat stoppen! We hadden nog wel... ' Wat grappig om te merken dat veel mensen dan toch alleen maar de eerste drie regels van je nieuwsbrief lezen. Natuurlijk stop ik er niet helemaal mee :) Hieronder lees je wat er gaat gebeuren. Als er ergens een deur sluit....

Voor een kort en bondig overzicht van alle nieuwe inspiratie mogelijkheden klik je hier

Lees meer: Ik ga ermee stoppen en trakteer.

Jouw dromen in kaart voor 2017

Wat was het weer een mooi jaar! Zoals veel mensen, kijk ik ook graag terug op 2016, voor mij een jaar van naar binnen keren, bekijken wat er speelde en wat ik het allerliefste zou willen doen. Ik heb bewust tijd vrijgemaakt om nieuwe inspiratie op doen. En daarbij heb ik zo veel bijzondere mensen mogen leren kennen! Leerkrachten, pedagogisch medewerkers, dansdocenten, beleidsmakers, ondernemers met maatschappelijke missie, redacteurs, bewegers, uitgevers, onderzoekers, HJK specialisten, schooldirecteuren, coaches en... sinds dit jaar ligt bij mij steeds meer de nadruk op samenwerken; 1+1=3.

Lees meer: Jouw dromen in kaart voor 2017

Waarom Jamilla danst op school

Dinsdag was ik op het congres 'Rekenen met kleuters' van Medilex. In de zaal 80 kleuterleerkrachten, op stoelen achter tafels. Al geruime tijd waren ze aan het luisteren geweest naar twee inspirerende sprekers. Over onderzoek naar zwakke rekenaars en over rekenen en wiskunde ontdekken in prentenboeken. Ze waren wel even toe aan wat beweging. Als inswinger gebruik ik vaak een dans waarin je met je lichaamsdelen elkaar even gedag zegt, gisteren dus ook. Hilarisch! Eerst even lekker dansen (sommigen kwamen zelfs voor de tafels staan om de ruimte te hebben) en daarna 4x een boem in de muziek met daarbij van mij 4 verschillende lichaamsdelen waarmee de leerkrachten elkaar even gedag zeiden. Lachen, giechelen, proberen, wennen aan de intimiteit van het aanraken van elkaars lichaam. Een keihard applaus voor iedereen, toen gingen ze weer zitten. Het werd stil in de zaal, ik voelde de verwachting. Anders dan gepland, kwam Jamilla* ineens in mijn hoofd op. Ik besloot Jamilla's verhaal te vertellen. 

 

Lees meer: Waarom Jamilla danst op school

8 Tips voor een bewegende leeromgeving

Voor de vijfde keer zwier ik met mijn rolkoffer-a-la-Mary-Poppins de Jaarbeurs binnen. Wat een feest! Het vijfde jaarcongres Leve het Jonge Kind! En wat een mooi initiatief om een landelijk congres te organiseren voor professionals die met jonge kinderen werken. Jaarlijks wordt er een mooie combinatie gemaakt van onderzoek, nieuwe inzichten, educatieve ondernemingen en de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Om dit lustrumcongres te vieren, sla ik een brug tussen bewegend leren in de praktijk en onderzoeken die dit ondersteunen. Dit jaar dansen we in het Beatrixtheater met 800 bezoekers de feestdans, met ballonnen. Leuk om te doen, gaaf om te zien. En meteen toepasbaar op de groep en in de klas. 

Lees meer: 8 Tips voor een bewegende leeromgeving

Petitie

Petitie: Help de kleuters, help ons.

Het kleuterbrein heeft veel beweging nodig om alle functies optimaal te kunnen ontwikkelen. Ons schoolsysteem is daar nog niet op ingericht. Maar wat als onderzoek zou kunnen aantonen dat danseducatie voor kleuters de woordenschatontwikkeling positief beinvloed? De Jan van Nassauschool in Den Haag wil hierin een inspiratie zijn voor andere scholen en samen met ons een onderzoek laten uitvoeren; Bewegend leren door danseducatie voor kleuters. Teken jij ook voor onderzoek? 

samenwerken

  • Meer informatie kun je hier hier lezen. 

  • Blijf lekker in beweging! En meld je vast aan bij de besloten Facebookgroep: Bewegend Leren voor Het Jonge Kind. Voor netwerk, ideeën, onderzoek en uitwisseling.

  • Schrijf je onderaan de website in voor de inspiratie nieuwsbrief 'Bewegend Leren HJK' om op de hoogte te blijven van het onderzoek en de nieuwe producten die dit jaar op de markt komen.

  • Download het gratis e-book met 52 redenen om te starten met dans en spel op de (voor)school, met onderzoek, filmpjes en een activatiesheet. 

  • Lees het artikel dat ik schreef over netwerken en kijk hoe je dit voor jezelf en je omgeving kunt gaan inzetten. 

Powered by BreezingForms

* verplicht veld. Uw gegevens worden niet openbaar weergegeven.

 

Lees meer: Petitie

Inspiratieplatform Bewegend Leren

Het is zover. De vraag naar bewegend leren wordt steeds groter. Het is belangrijk om daar dan ook de juiste vakspecialisten voor in te zetten. In mijn netwerk hoor ik steeds meer instellingen die zoekend zijn. En steeds meer docenten voor dans, drama, gym, spel, sport, muziek en beweging zijn geïnteresseerd in onderwijskundige doelen die zij door hun lessen dichterbij de kinderen willen brengen. Er is echt een nieuwe beweging gaande in het Nederlandse leren. Letterlijk en figuurlijk!

Lees meer: Inspiratieplatform Bewegend Leren