Ik ga ermee stoppen en trakteer.

Na 7 jaar cursussen geven in het basisonderwijs, voorscholen, peuterspeelzalen en kinderopvang is het zo ver; ik ga ermee stoppen. Ik heb ondervonden dat cursussen geven die verplicht worden gesteld door de werkgever, lang niet zo goed werken als de cursussen die op eigen initiatief van de jonge kind professional worden gevolgd.

Nadat de nieuwsbrief de deur uit is ontploft mijn mailbox. "Lenneke, wat jammer dat je gaat stoppen! We hadden nog wel... ' Wat grappig om te merken dat veel mensen dan toch alleen maar de eerste drie regels van je nieuwsbrief lezen. Natuurlijk stop ik er niet helemaal mee :) Hieronder lees je wat er gaat gebeuren. Als er ergens een deur sluit....

Voor een kort en bondig overzicht van alle nieuwe inspiratie mogelijkheden klik je hier

Lees meer: Ik ga ermee stoppen en trakteer.

Waarom Jamilla danst op school

Dinsdag was ik op het congres 'Rekenen met kleuters' van Medilex. In de zaal 80 kleuterleerkrachten, op stoelen achter tafels. Al geruime tijd waren ze aan het luisteren geweest naar twee inspirerende sprekers. Over onderzoek naar zwakke rekenaars en over rekenen en wiskunde ontdekken in prentenboeken. Ze waren wel even toe aan wat beweging. Als inswinger gebruik ik vaak een dans waarin je met je lichaamsdelen elkaar even gedag zegt, gisteren dus ook. Hilarisch! Eerst even lekker dansen (sommigen kwamen zelfs voor de tafels staan om de ruimte te hebben) en daarna 4x een boem in de muziek met daarbij van mij 4 verschillende lichaamsdelen waarmee de leerkrachten elkaar even gedag zeiden. Lachen, giechelen, proberen, wennen aan de intimiteit van het aanraken van elkaars lichaam. Een keihard applaus voor iedereen, toen gingen ze weer zitten. Het werd stil in de zaal, ik voelde de verwachting. Anders dan gepland, kwam Jamilla* ineens in mijn hoofd op. Ik besloot Jamilla's verhaal te vertellen. 

 

Lees meer: Waarom Jamilla danst op school

8 Tips voor een bewegende leeromgeving

Voor de vijfde keer zwier ik met mijn rolkoffer-a-la-Mary-Poppins de Jaarbeurs binnen. Wat een feest! Het vijfde jaarcongres Leve het Jonge Kind! En wat een mooi initiatief om een landelijk congres te organiseren voor professionals die met jonge kinderen werken. Jaarlijks wordt er een mooie combinatie gemaakt van onderzoek, nieuwe inzichten, educatieve ondernemingen en de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Om dit lustrumcongres te vieren, sla ik een brug tussen bewegend leren in de praktijk en onderzoeken die dit ondersteunen. Dit jaar dansen we in het Beatrixtheater met 800 bezoekers de feestdans, met ballonnen. Leuk om te doen, gaaf om te zien. En meteen toepasbaar op de groep en in de klas. 

Lees meer: 8 Tips voor een bewegende leeromgeving

Petitie

Petitie: Help de kleuters, help ons.

Het kleuterbrein heeft veel beweging nodig om alle functies optimaal te kunnen ontwikkelen. Ons schoolsysteem is daar nog niet op ingericht. Maar wat als onderzoek zou kunnen aantonen dat danseducatie voor kleuters de woordenschatontwikkeling positief beinvloed? De Jan van Nassauschool in Den Haag wil hierin een inspiratie zijn voor andere scholen en samen met ons een onderzoek laten uitvoeren; Bewegend leren door danseducatie voor kleuters. Teken jij ook voor onderzoek? 

samenwerken

  • Meer informatie kun je hier hier lezen. 

  • Blijf lekker in beweging! En meld je vast aan bij de besloten Facebookgroep: Bewegend Leren voor Het Jonge Kind. Voor netwerk, ideeën, onderzoek en uitwisseling.

  • Schrijf je onderaan de website in voor de inspiratie nieuwsbrief 'Bewegend Leren HJK' om op de hoogte te blijven van het onderzoek en de nieuwe producten die dit jaar op de markt komen.

  • Download het gratis e-book met 52 redenen om te starten met dans en spel op de (voor)school, met onderzoek, filmpjes en een activatiesheet. 

  • Lees het artikel dat ik schreef over netwerken en kijk hoe je dit voor jezelf en je omgeving kunt gaan inzetten. 

Powered by BreezingForms

* verplicht veld. Uw gegevens worden niet openbaar weergegeven.

 

Lees meer: Petitie

Inspiratieplatform Bewegend Leren

Het is zover. De vraag naar bewegend leren wordt steeds groter. Het is belangrijk om daar dan ook de juiste vakspecialisten voor in te zetten. In mijn netwerk hoor ik steeds meer instellingen die zoekend zijn. En steeds meer docenten voor dans, drama, gym, spel, sport, muziek en beweging zijn geïnteresseerd in onderwijskundige doelen die zij door hun lessen dichterbij de kinderen willen brengen. Er is echt een nieuwe beweging gaande in het Nederlandse leren. Letterlijk en figuurlijk!

Op zoek naar inspiratie over bewegend leren voor Het Jonge Kind? 

Ideeën of lessen om te delen? 

Op zoek naar een beweeglijke vakdocent?

Op zoek naar een KDV, PSZ of (voor)school waar je eens kunt komen praten over bewegend leren? 

Blogs, leestips of andere achtergrondinformatie om te delen? 

Op zoek naar een klankbord in de buurt om bewegend leren beleidsmatig te implementeren? 

Vind elkaar snel en makkelijk HIER in de nieuwe Facebook groep: Bewegend Leren: Het Jonge Kind. 

Lees meer: Inspiratieplatform Bewegend Leren

80 Muziektips voor jonge kinderen

Muziek, een onmisbaar ingrediënt voor iedereen die met jonge kinderen werkt. Voor dansdocenten, maar ook voor kleuterleerkrachten, pedagogisch medewerkers en gastouders die met baby's, peuters en/of kleuters actief zijn. In de besloten Facebook groep 'Bewegend Leren voor Het Jonge Kind' worden vaak vragen gesteld over geschikte muziek om met jonge kinderen op te bewegen en te dansen. Deze vraag heb ik voorgelegd aan mijn collega dansdocenten in het netwerk 'Danspiratie'.

Lees meer: 80 Muziektips voor jonge kinderen

De Week van Het Jonge Kind 2016

 De week van Het Jonge Kind is begonnen! Overal in Nederland worden inspirerende bijeenkomsten, workshops en (online) projecten georganiseerd. Dat is fijn, want tussen 0-7 jaar worden eigenlijk de belangrijkste processen in gang gezet die voor ons verdere (werkende) leven zo belangrijk zijn. Tijd om Het Jonge Kind een podium te bieden. Tijd om Het Jonge Kind te zien zoals het is. Speels, beweeglijk, ontdekkend, vrolijk en energiek. Klik hier voor een overzicht van alle activiteiten in het land. 

Lees meer: De Week van Het Jonge Kind 2016

Ieder kind een liefdevol thuis? Open jouw Hart(enhuis)!

38.000 Kinderen slapen niet in hun eigen bed. Ze verblijven in opvanglocaties. Vergeten kinderen die mishandeld, misbruikt, verwaarloosd, verstoten en gevlucht zijn en opgroeien op een plek met minimale speelmogelijkheden en traumabegeleiding. Dit is niet hoe een kinderleven moet beginnen. 

Stichting "Het Vergeten Kind" zet zich al jaren in voor het welzijn van deze kinderen. Zij vinden dat deze kinderen dezelfde kansen verdienen als een kind dat thuis opgroeit. Op een aantal opvanglocaties heb ik dansles mogen geven aan de jongste kinderen. Wat was dat bijzonder. Kinderen, teruggetrokken en verlegen, in een omgeving met alleen maar muren en kleine kamertjes, zonder ramen. Tijdens de lessen durfden ze zich eindelijk weer eens te ontspannen. Uiteindelijk zongen ze allemaal uit volle borst het 'Happy' liedje mee en dansten ze heerlijk vrij door de ruimte. 

Lees meer: Ieder kind een liefdevol thuis? Open jouw Hart(enhuis)!

Trakteren? Wij doen de verjaardagsdans.

Gefeliciteerd met je verjaardag! Een van de meest gevierde feesten op  de (voor)school en in de kinderopvang zijn de kinderverjaardagen. Want dat zijn er heel veel. Hoe leuk is het dan om met alle kinderen en de jarige te gaan dansen? Samen met een aantal kleuterleerkrachten ontwikkelden wij tijdens een workshopmiddag 'De Verjaardagsdans'. Graag bied ik deze dans hierbij aan alle kleuterleerkrachten en peuterleiders aan. Tip van de leerkrachten: 'Ga het gewoon eens proberen en kijk wat er uit de kinderen zelf komt. Geef ze wat begeleiding als ze dat nodig hebben en kijk hoe de dans zich als vanzelf voor je ogen ontvouwd.'

Lees meer: Trakteren? Wij doen de verjaardagsdans.

Jouw dromen in kaart voor 2017

Wat was het weer een mooi jaar! Zoals veel mensen, kijk ik ook graag terug op 2016, voor mij een jaar van naar binnen keren, bekijken wat er speelde en wat ik het allerliefste zou willen doen. Ik heb bewust tijd vrijgemaakt om nieuwe inspiratie op doen. En daarbij heb ik zo veel bijzondere mensen mogen leren kennen! Leerkrachten, pedagogisch medewerkers, dansdocenten, beleidsmakers, ondernemers met maatschappelijke missie, redacteurs, bewegers, uitgevers, onderzoekers, HJK specialisten, schooldirecteuren, coaches en... sinds dit jaar ligt bij mij steeds meer de nadruk op samenwerken; 1+1=3.

Lees meer: Jouw dromen in kaart voor 2017

Bewegend leren, hoe te beginnen?

Dansen is leuk!

Reden #1 om dans in het curriculum van de (voor)school op te nemen. Want kinderen leren nu eenmaal het meest als ze plezier hebben en in beweging zijn. Het recente onderzoek naar bewegend leren van de universiteit Groningen, toont aan dat kinderen die bewegen tijdens de taal- en rekenlessen daadwerkelijk veel voordelen hebben bij bewegend leren. Dans wordt tegenwoordig ook steeds vaker ingezet om kinderen allerlei andere dingen te leren, zoals taal, rekenen, begripsvorming, samenwerken, vertrouwen opbouwen, vrijheid leren voelen, elkaar leren helpen, creatief blijven denken en verschillen in elkaar opmerken en leren accepteren. Over het Groningse onderzoek kun je hier meer lezen. 

Lees meer: Bewegend leren, hoe te beginnen?