Wat doet Taaldans en Rekendans?

Met Studio Swing kom ik veel op veel scholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Daar leid ik de pedagogisch medewerkers, de tutoren en de leerkrachten op of ik kom speciaal voor de kinderlessen Taaldans en Rekendans. De volwassenen en de kinderen vinden het leuk, ze worden erdoor gegrepen en dan krijg ik vaak de vraag: 'Leuk hoor, Taaldans en Rekendans. Maar wat doet het nou eigenlijk en hoe is het anders dan peuterdans en kleuterdans?'

 

Peuterdans en kleuterdans

Peuterdans en kleuterdans zijn de noemers die gebruikt worden voor het dansen met peuters en kleuters. Iedereen kent die begrippen en heeft er wel een beeld bij. Dansende kinderen, materialen, leuke muziek, plezier, zingen en natuurlijk veel nieuwe dingen leren. Taaldans en Rekendans heeft deze lesvorm als basis, maar daarbovenop werken we aan specifiek taalaanbod en rekenaanbod. 

 

Dat doe ik ook!

Veel dansdocenten zeggen dat ze dat ook al doen. Dat is ook zo, iedereen die ergens les in geeft werkt al aan het aanleren van nieuwe begrippen. Taaldans en Rekendans gaat echter veel verder. Naast de basisles peuterdans of kleuterdans werken we met de woordenlijsten, VVE methode en de resultaten uit toetsen of observaties. We zoemen eerst in op waar de kinderen in de klas al mee bezig zijn. Omdat kinderen het best en het meest leren in registers, sluit onze les aan op het register waar de kinderen al kennis over aan het opdoen zijn. 

 

De lessen vragen dus nogal wat van de docent. Peuterdans of kleuterdans op de automatische piloot kunnen geven om je daarnaast volledig te kunnen focussen op de fase van de taal waar de kinderen in zitten, de luisterhouding verbeteren, vragen kunnen stellen of juist weten dat je dat niet moet doen, NT2 kinderen begeleiden of NT1 kinderen, woordenschat aanbieden volgens het systeem van Verhallen en dan ook nog met veel verve en plezier voor de groep staan. 

Praktijkvoorbeeld

Bij de instellingen waar ik uitgenodigd wordt hoor ik veel dezelfde zinnen: 

'Let maar niet op hem, hij doet zo raar'

'Van haar hoef je niets te verwachten hoor, die weigert om Nederlands te praten'

'Die heeft sinds hij op school is nog nooit een keer normaal meegedaan aan een activiteit'

 

De leerkrachten doen altijd mee in de les, zodat ze de oefeningen daarna zelf kunnen herhalen op het plein of in de klas. Doordat de taal of rekenkundige begrippen op een creatieve manier worden aangeboden en de kinderen erbij mogen bewegen, spreekt het meer aan. Eindelijk mogen ze toegeven aan de beweegdrang die alle peuters en kleuters hebben. Eindelijk komt er mooie muziek bij. En dat is de kracht van Taaldans en Rekendans: ALLE kinderen kunnen meedoen en ALLE kinderen begrijpen het. Zelfs de kinderen zonder Nederlandse woordenschat. Het begrip koppel ik aan een beweging en aan een accent in de muziek en ook de kinderen die hierboven genoemd worden begrijpen dit. Er komt een compliment, ze gaan rechtop staan, ze krijgen er plezier in en ineens durven ze wel te praten en hebben ze in een les 8 woorden in de gebiedende wijs actief benoemd. Nog iedere dag ben ik bewogen door wat ik meemaak en door welke veranderingen ik teweeg mag brengen bij de kinderen en bij de leerkrachten. Dit maakt onderwijs bijzonder, dit maakt onderwijs waardevol. 

 

De Chinese thee club

Stel je voor: Je moet NU verhuizen omdat je binnen 2 weken in China gaat werken. Zonder een woord of klank Chinees wordt je geacht om een uur lang bij een Chinese thee club te zitten met allemaal pratende en lachende vrouwen. Voel je je er thuis? Ben je op je gemak? Er worden dingen aan je gevraagd, maar het enige wat je kunt doen is je schouders ophalen. Een kopje thee drinken begrijp je wel, dat doen we in Nederland ook. Maar de rest? Je zou het liefst onder een tafel kruipen... Zo voelen die kinderen zich ook die bij ons komen en geen woord Nederlands spreken. Dat vraagt veel geduld en een andere aanpak. Maar geef ze nooit op. Ter illustratie een filmpje over een jongen die de taal niet spreekt maar ineens bij de schaatsdans open gaat: http://www.youtube.com/watch?v=En2kJ8WbDqU

 

Producten

Voor de leerkrachten, tutoren en pedagogisch medewerkers heb ik het Startpakket Leren door Dans ontwikkeld zodat ze met de kinderen kunnen gaan dansen en tegelijk werken aan de taal- en rekenkundige begrippen die er bij een dansles horen:

- Lichaamsdelen

- Ruimtelijke begrippen

- Houding en beweging

- Klank, rijm en ritme

- Luistervaardigheid

- Passieve en actieve woordenschat ontwikkeling

 

Voor de dansdocenten die zich graag willen verdiepen in Taaldans en Rekendans bieden wij opleidingsdagen waarin je alles leert over de achtergronden van VVE, passend taal- en rekenonderwijs en de link met taal, rekenen, dans, muziek, bewegen en spelen. 

 

En daarom is Taaldans en Rekendans leuker, beter en makkelijker. Wat zijn jouw ervaringen met kinderen, dans en iets leren? Deel ze met ons zodat we er allemaal van kunnen leren. 

Volg ons ook op Facebook voor meer foto's, filmpjes en danstips.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen