Beweeglijkheid. Lastig of Levensbehoefte?

Peuters en Kleuters zijn vaak erg beweeglijk. Vind je dat lastig? Of juist handig? Daar lopen de meningen over uiteen. Soms hoor ik van een leidster of een leerkracht dat ze vindt dat jonge kinderen ook maar gewoon op een stoel moeten leren zitten. En stil moeten leren zijn. En goed moeten luisteren naar haar opdrachten. En mee moeten doen met wat de hele klas op dat moment doet. Gelukkig hoor ik dat niet zo vaak meer. 

Beweeglijk leren. 

Er is een nieuwe beweging gaande in het leren van peuters en kleuters. Beweeglijk leren. Het inzetten van beweeglijkheid om tot leren te komen. Jonge kinderen bewegen nou eenmaal zo veel, omdat ze daarvan leren. Het brein is veel actiever tijdens bewegen dan tijdens zitten. Er komt meer zuurstof in het bloed. Het bloed stroomt sneller door het lichaam waardoor het zuivert. Het gelukshormoon komt vrij. (daarom zijn jonge kinderen vaak zo blij) Het lijf leert zich te bewegen. Tijdens het bewegen leren kinderen hoe de wereld werkt en hoe de dingen heten. Eigenlijk zijn jonge kinderen dus 'beweeglijke ondernemers' die geïnspireerd zijn door het leven zelf. En worden ze gedreven door wat er vanuit het hart naar het hoofd en het lijf gaat. 

Dansend leren.

Citaat uit het E-book: 52 Bijzondere Beweegredenen om te Starten met Dans. 

Dans is een en al motoriek. Het bewegen van je lichaam. In de danslessen wordt dan ook actief gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe motorische vaardigheden en aan het verbeteren van reeds aangeleerde bewegingen.

In haar boek 'Peuteren en Kleuteren' schrijft Betsy van de Grift hierover: 'Net als met de andere breinfuncties is oefenen essentieel om de synapsen te stimuleren, maar met de motorische ontwikkeling is dat nog meer het geval, omdat het object, het kind, tijdens de ontwikkeling verandert, langer en zwaarder wordt. Het brein moet daarom voortdurend 'updates' maken. Het weerhouden van bewegingservaringen kan, zij het meestal tijdelijk, de ontwikkeling verstoren. Kinderen die dagelijks te weinig bewegen kunnen echter met achterstanden te maken krijgen die lastig meer in te lopen zijn: men neemt aan dat deze – in feite aangeleerde - onhandigheid zich vertaalt in een toenemend aantal incidenten'.

Kilometers lange onderzoeken tonen aan dat wanneer kinderen zich motorisch onvoldoende ontwikkeld hebben, dit ook van invloed is op de leerprestaties. Daarom is bewegen voor jonge kinderen een daadwerkelijke levensbehoefte. 

 

Ben jij als dansdocent ook zo geïnspireerd door deze 'beweeglijke ondernemers'? Lijkt het je een leuke uitdaging om te leren over hoe jij als dansdocent aan kunt sluiten in de ontwikkeling van taal en rekenen? Vind je het fijn om in een groep samen te leren en samen kunstzinnige EN leerzame lessen te ontwikkelen? En online bij deze groep betrokken te zijn om elkaar te blijven inspireren? Er zijn al 10 docenten Taaldans en Rekendans met de peuters en de kleuters bezig in Nederland, kom jij ook de opleiding doen? Dan kunnen steeds meer jonge kinderen beweeglijk gaan leren.  Klik hier voor meer informatie en aanmelding. 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen