Bewegend leren, hoe te beginnen?

Dansen is leuk!

Reden #1 om dans in het curriculum van de (voor)school op te nemen. Want kinderen leren nu eenmaal het meest als ze plezier hebben en in beweging zijn. Het recente onderzoek naar bewegend leren van de universiteit Groningen, toont aan dat kinderen die bewegen tijdens de taal- en rekenlessen daadwerkelijk veel voordelen hebben bij bewegend leren. Dans wordt tegenwoordig ook steeds vaker ingezet om kinderen allerlei andere dingen te leren, zoals taal, rekenen, begripsvorming, samenwerken, vertrouwen opbouwen, vrijheid leren voelen, elkaar leren helpen, creatief blijven denken en verschillen in elkaar opmerken en leren accepteren. Over het Groningse onderzoek kun je hier meer lezen. 

Hoog tijd dus, om bewegend leren in de (voor)school in te gaan bedden. Alle instellingen doen dat op hun eigen manier, misschien kan deze dansconstructie inspireren om tot een start te komen voor het jonge kind? Kinderopvanginstellingen en (voor)scholen werken vaak al met een vaste dansdocent. Deze dansdocent kan gaan functioneren als schakel tussen leidster/kleuterleerkracht, kinderen en ouders. Een leven lang leren, toch? Dat is ook een leven lang van elkaar leren. 

Taaldans en Rekendans

Al dansend de SLO doelen voor taal en rekenen beleven.

Met muziek en materialen.

Met alle peuters of kleuters uit de klas. 

En de eigen leerkracht of leidster erbij. 

Aansluitend op het thema en het netwerk van begrippen van de klas. 

Met voorstelling voor de ouders. 

Wie wil dat niet op de (voor)school?

Voorbeelden van implementatie

In september start bij ons de nieuwe cursus4daagse 'Leren door Dans - Onderwijs in Beweging'. Onlangs zijn er negen dansdocenten gecertificeerd om Taaldans en Rekendans te gaan geven in hun eigen omgeving. De Brede School Gouda heeft bijvoorbeeld twee dansdocenten de cursus laten volgen zodat zij stedelijk alle peuters en kleuters les kunnen gaan geven. Dansschool Dizzy in Venray heeft ook een dansdocent die nu Taaldans en Rekendans kan geven zodat zij een nieuw aanbod uit kunnen zetten naar de scholen in de omgeving. Daarnaast zijn er een aantal ondernemers die de lessen zelfstandig uit gaan zetten in Spijkenisse, Alkmaar, Hoorn, Den Haag en omgeving Westland. 

Wanneer start jouw instelling met bewegend leren? De cursus duurt 4 maanden (4 bijeenkomsten en eigen ontwikkeltijd) en wordt aangeboden in Den Haag. Door theorie (SLO doelen, didactiek van de begripsvorming, omdenken ed) en praktijk (voorbeeldlessen, vanuit een SLO doel dans maken en elkaars lessen delen) leren de dansdocenten zelf ook spelenderwijs hoe deze methodiek op zijn krachtigst is. Samen werken we een digitaal portfolio uit met onder andere tien thematsiche lessen Taaldans en Rekendans, tien Taaldansspelletjes en tien Rekendansspelletjes. En nog veel meer om straks goed onderlegt en geinspireerd aan de slag te gaan met peuters/kleuters, leidsters/kleuterleerkrachten en de ouders. 

Meld hier jullie eigen, vertrouwde dansdocent aan om deze kennis binnen te brengen

Lees meer over de resultaten

Lees reacties van leerkrachten, leidsters en kwaliteitsmedewerkers

Lees meer over de cursus4daagse inhoudelijk

 

Trainers

Lenneke Gentle: grondlegger van Taaldans en Rekendans

Karin Strelitski: zelfstandig onderwijsadviseur en jonge kind specialist

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen