Trakteren? Wij doen de verjaardagsdans.

Gefeliciteerd met je verjaardag! Een van de meest gevierde feesten op  de (voor)school en in de kinderopvang zijn de kinderverjaardagen. Want dat zijn er heel veel. Hoe leuk is het dan om met alle kinderen en de jarige te gaan dansen? Samen met een aantal kleuterleerkrachten ontwikkelden wij tijdens een workshopmiddag 'De Verjaardagsdans'. Graag bied ik deze dans hierbij aan alle kleuterleerkrachten en peuterleiders aan. Tip van de leerkrachten: 'Ga het gewoon eens proberen en kijk wat er uit de kinderen zelf komt. Geef ze wat begeleiding als ze dat nodig hebben en kijk hoe de dans zich als vanzelf voor je ogen ontvouwd.'

 

De verjaardagsdans (om uit te printen en in de speelzaal te hangen)

De jarige heeft een toverstaf in de hand en kiest een klasgenoot die ook een toverstaf krijgt toebedeeld. Zij beslissen samen hoe de klas gaat dansen. 

Variaties zijn door de leerkracht aan te geven: 

Beweging: draaien, springen, rollen, ritselen, vliegen, schuiven enz

Ruimte: hoog, laag, rechts, links, schuin enz

Kracht: zwaar, licht, met stops enz

Tijd: langzaam, snel enz

Lichaamsisolaties: vooral dansen met je armen, benen, schouders enz

Fantasie: kabouters, pinguins, vlinders, robots enz

De klas maakt van zichzelf allemaal een cadeautje ergens in de zaal. Een standbeeld met een grappige vorm, wat zou erin zitten? Als de muziek aangaat, dan dansen de tovenaars door de klas en tikken de cadeautjes  beurtelings aan. Als de cadeautjes door de toverstaf zijn aangeraakt dan gaan ze dansen zoals de opdracht van de jarige is. 

Roep de tovernaars weer bij je en kijk welke twee cadeautjes het mooiste dansen. Bespreek ook waarom ze dat zo vinden. Als de leerkracht in de handen klapt is de betovering verbroken en veranderen alle dansende cadeautjes weer in een ingepakt cadeautje ergens in de zaal. De tovenaars mogen ze nog een keer aantikken en dan gaan de kinderen op de grond liggen met een hand of een voet verbonden met iemand anders. Als een soort spinnenweb. Ze zijn nu weer geowoon kind. 

De tovenaars mogen zeggen wie het mooiste gedanst hebben en ook waarom. Als er tijd is kun je deze twee kinderen de nieuwe tovenaars laten zijn en de dans nog een keer doen. 

Natuurlijk kun je voor de rol van tovenaar ook een andere rol bedenken, zoals dirigent, directeur, choreograaf, beeldhouwer of gewoon de jarige. 

Hoe vieren jullie op de (voor)school de verjaardagen? Leuk om je reactie hieronder te lezen. 

 

Achtergrondinformatie

Op 30 maart 2016 heeft Prisma voor haar kleuterleerkrachten een workshopmiddag georganiseerd. In de workshop Bewegend Leren hebben we deze visual als uitgangspunt genomen:

Jonge kinderen hebben dus echt veel meer beweging nodig als we dachten. Wat kunnen wij met deze informatie? De leerkrachten kwamen met een aantal creatieve oplossingen: de leerstof in beweging zetten, de leerdoelen mee naar buiten nemen om op het plein mee te spelen, de leerstof tijdens de gymles aan bod laten komen, meer beweeglijke tussendoortjes doen en de stoel-loze week. Een week lang leven en leren op de grond. 

Tijdens deze workshop hebben we ingestoken op rituelen die vaak terugkomen: zoals het vieren van een verjaardag van de kinderen. Eigenlijk is er iedere week wel iemand jarig. Hoe leuk is het dan om het kind zelf een liedje mee te laten nemen en daarop dan de verjaardagsdans te doen? Misschien is dat zelfs wel leuker dan trakteren. Het is in ieder geval gezonder dan trakteren. 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen