Jouw dromen in kaart voor 2017

Wat was het weer een mooi jaar! Zoals veel mensen, kijk ik ook graag terug op 2016, voor mij een jaar van naar binnen keren, bekijken wat er speelde en wat ik het allerliefste zou willen doen. Ik heb bewust tijd vrijgemaakt om nieuwe inspiratie op doen. En daarbij heb ik zo veel bijzondere mensen mogen leren kennen! Leerkrachten, pedagogisch medewerkers, dansdocenten, beleidsmakers, ondernemers met maatschappelijke missie, redacteurs, bewegers, uitgevers, onderzoekers, HJK specialisten, schooldirecteuren, coaches en... sinds dit jaar ligt bij mij steeds meer de nadruk op samenwerken; 1+1=3.

Inspiratie

Dit jaar heb ik gevoeld hoe belangrijk het is om geïnspireerd te blijven. Om jezelf te blijven ontwikkelen, cursussen te doen, boeken te lezen, met andere professionals te praten over nieuwe ontwikkelingen, om groot te durven dromen en om jezelf nieuwe doelen te stellen. Graag deel ik mijn meest inspirerende boek van 2016 met jou: 'The power of the heart.' (Baptist de Pape) toen ik dit boek las, realiseerde ik me dat de kracht van het hart duizenden malen groter is dan de kracht van de hersenen. Het hart reageert eerst, seconden later pas het brein. In je hart weet je al wie je bent en waarom je doet wat je doet, maar soms laten we dit (nog) niet in ons hoofd toe. The Heart Math Institute in California onderzoekt allerlei hartezaken, zoals intuïtie, vervulling, het weten, activatie van het hart enz. Er zijn inmiddels wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat het hart een apart brein heeft dat nog sneller en beter weet wat goed voor je is en wie je echt bent. Dit geldt natuurlijk voor ons, maar ook voor de kinderen waar we mee werken. 

Wat zijn jouw dromen eigenlijk?

In het boek staat ook een lijst met vragen die je aan jezelf kunt stellen om jouw dromen in kaart te brengen. Mocht je het leuk vinden om schrijvend een aantal van de vragen te beantwoorden, dan citeer ik deze 8 uit het boek:

  1. Wat maakt me echt gelukkig?
  2. Wat doe ik graag?
  3. Wat geeft me plezier?
  4. Wat zijn mijn passies?
  5. Wat inspireert me en geeft me een gevoel van vervulling?
  6. Wat doe ik als ik mijn tijd besteed aan dingen die me niet gelukkig maken?
  7. Hoe word ik de dingen de baas die me ervan weerhouden om contact te maken met mijn hart?
  8. Hoe krijg ik dat gevoel van inspiratie en levensvervulling?

Sinds de cursus 'Luisteren naar je pen' die ik dit jaar volgde bij Natascha Bruti, ben ik GEK op notitieboeken. Koop een mooie voor jezelf, een lekkere pen erbij en schrijf de 8 vragen steeds bovenaan een nieuwe pagina in het notitieboek. Onder elke vraag laat je de pagina leeg. Als je de komende acht dagen steeds 20 minuutjes de tijd neemt om jouw antwoorden op een vraag op te schrijven, dan komen er waarschijnlijk verrassende dingen uit. Belangrijk is dat je je hoofd probeert uit te zetten en je hart aan.

Beweging in de (voor)school

Sinds 2010 breng ik op allerlei manieren dans, beweging en spel in de (voor)school. Beweging blijft de sleutel tot alles wat ik doe; het leven begint bij beweging. Bewegen, bewogen zijn, inspireren tot beweging. De behoefte aan bewegend leren groeit omdat onderzoek bewijs levert en de praktijk aantoont dat het werkt. In de loop der jaren hebben we samen met dansdocenten, kinderen, leerkrachten, leidsters, coaches en directie prachtige dingen kunnen bewerkstelligen: 

  • Er is meer speel- en beweegruimte gecreëerd voor peuters en kleuters in de speelzalen en gymzalen.
  • Peuterleidsters, Kleuterleerkrachten, coaches en IB'ers zijn op de eigen werkplek geïnspireerd om bewegend te gaan leren.
  • Dagelijkse beweegmomenten zijn geïmplementeerd in het dagritme van diverse grote onderwijs- en kinderopvangorganisaties
  • Het platform 'Bewegend Leren voor Het Jonge Kind' is online gegaan op Facebook. Het online platform zorgt voor kennisverbreding, visie ontwikkeling, concrete activiteiten en mogelijkheden tot het vinden van passende partners om bewegend leren te implementeren. 
  • Tijdens diverse congressen en studiedagen zijn professionals plenair en in specifieke workshops in beweging gebracht en hebben aan den lijve ervaren wat bewegend leren met kinderen kan doen. 
  • Als klap op de vuurpijl zijn er al 20 dansdocenten in Nederland die bij jou op locatie Taaldans en Rekendans kunnen gaan geven! Volgend jaar kun je ze op deze website ook vinden om ze zelf te benaderen voor een praatje, een proefles of meteen een heel jaartraject op maat. 
  • Er komen uit alle hoeken van het land vragen naar trainingen. Om aan deze vraag te kunnen beantwoorden werk ik een nieuw project uit waardoor alle kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers in Nederland geinspireerd kunnen beginnen met bewegend leren. 

 

Nieuwe leuke dingen doen

Op dit moment creëer ik het nieuwe Studio Swing zodat er plaats komt voor al die leuke mensen en de nieuwe bedrijvigheid die zich daardoor aan het ontvouwen is. Hierin komt dans, beweging en spel samen met onderwijs, ondernemerschap, ouderschap, communicatie, voeding, reflectie en internet. Spannend! En ontzettend leuk om dit samen vorm te mogen geven. Dus binnenkort informeer ik je over de nieuwe projecten die we gaan ontwikkelen, de schakels die de projecten verbinden en welke leuke nieuwe dingen je kunt gaan doen in 2017. Voor jezelf, voor de kinderen met wie je werkt, met jouw team en met andere leuke mensen om je heen. 

Vanuit hier wens ik je gezellige kerstdagen toe en een beweeglijk nieuwjaar! 

Dansgroetjes, Lenneke Gentle

Doen! Luisteren naar je pen

Lezen! The Power of the Heart

Opzoeken! The heart math institute

Verbinden! Online platform Bewegend Leren voor Het Jonge Kind

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen