Petitie

Petitie: Help de kleuters, help ons.

Het kleuterbrein heeft veel beweging nodig om alle functies optimaal te kunnen ontwikkelen. Ons schoolsysteem is daar nog niet op ingericht. Maar wat als onderzoek zou kunnen aantonen dat danseducatie voor kleuters de woordenschatontwikkeling positief beinvloed? De Jan van Nassauschool in Den Haag wil hierin een inspiratie zijn voor andere scholen en samen met ons een onderzoek laten uitvoeren; Bewegend leren door danseducatie voor kleuters. Teken jij ook voor onderzoek? 

samenwerken

  • Meer informatie kun je hier hier lezen. 

  • Blijf lekker in beweging! En meld je vast aan bij de besloten Facebookgroep: Bewegend Leren voor Het Jonge Kind. Voor netwerk, ideeën, onderzoek en uitwisseling.

  • Schrijf je onderaan de website in voor de inspiratie nieuwsbrief 'Bewegend Leren HJK' om op de hoogte te blijven van het onderzoek en de nieuwe producten die dit jaar op de markt komen.

  • Download het gratis e-book met 52 redenen om te starten met dans en spel op de (voor)school, met onderzoek, filmpjes en een activatiesheet. 

  • Lees het artikel dat ik schreef over netwerken en kijk hoe je dit voor jezelf en je omgeving kunt gaan inzetten. 

Powered by BreezingForms

* verplicht veld. Uw gegevens worden niet openbaar weergegeven.

 

Een mooiere wereld is een wereld in beweging.

In alles voel ik dat de wereld mooier wordt als mensen verbinding zoeken met zichzelf en elkaar. Als mensen in beweging komen en durven delen. Ik ben een concept ontwikkelaar, een vernieuwer, een veranderaar, een verbindende schakel. Onderzoek wijst uit dat het kinderbrein beweging nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, maar het huidige kleuteronderwijs is daar nog niet op ingericht. Na jaren met jonge kinderen, leidsters, leerkrachten, directeuren en beleidsmakers gewerkt te hebben, is er één ding waar iedereen het over eens is: samen kunnen we meer en het lukt met beweging.

Verbinding tussen dans en leren.

Tijd om dans, onderwijs, onderzoek en ondernemerschap aan elkaar te verbinden. Samen met de Jan van Nassauschool in Den Haag, een onderzoeker, een videograaf en een fotograaf onderzoeken wij bewegend leren door dans voor kleuters. Danseducatie heeft in de praktijk al veel kinderen geholpen, professionals geïnspireerd, ouders betrokken, vakdocenten aan leerkrachten gekoppeld en gym- en speelzalen geopend voor meer beweegtijd voor peuters en kleuters. De intentie van de school is om als inspirerend voorbeeld te fungeren om dans een vaste plaats te geven in het onderwijs voor kleuters in Den Haag, in Nederland en in de wereld.

Teken voor dans voor alle kleuters.

Mocht het onderzoek kunnen aantonen dat danseducatie daadwerkelijk invloed heeft op de actieve woordenschatontwikkeling van kleuters, dan is de tijd gekomen om deze resultaten wereldwijd te verspreiden. Daarom laten we het onderzoeksrapport ook in het Engels opmaken en komt er een inspirerende documentaire die visueel zal maken wat dans kan betekenen voor kleuters, leerkrachten, dansdocenten ouders en het onderwijs an sich. 

Reacties

Sinds de handtekeningenactie in sociale media haar weg heeft gevonden, zijn we overweldigd door reacties. Van mensen die graag hun medewerking willen verlenen aan het project. Mensen uit binnen- en buitenland. Vanuit hun eigen expertise kwamen zij al met tips, informatie en ideeen. Of alleen even met een steun in de rug. 

Hoe mooi dingen toch kunnen lopen, het verbaasd me eigenlijk nog steeds. We kiezen ervoor om de haast uit de aanvraag te halen en om aandacht te geven aan de ideeën en aan de mensen die ons willen helpen om het onderzoek en de documentatie ervan nog mooier te laten worden. Mijn netwerk kijkt over mijn schouders mee en staat klaar met raad en daad. Mensen uit onderwijs, onderzoek en danseducatie tonen betrokkenheid en verspreiden de handtekeningenactie in hun netwerk. We zijn erg blij met de vorderingen die de petitie alleen al maakt, dank je wel daarvoor!

For our international network.

Toddlers need to move to increase their brain development. Our schoolsystems are not established that way. But what if research proves that dance education for toddlers increases vocabluary? The Jan van Nassauschool in The Netherlands would like to be an inspiring example for schools in The Netherlands and even worldwide to integrate dance education into the curriculum of primary schools.  

Our plan is to write the report in Dutch and in English, so everyone is able to read it and to implement it in their own surroundings. We also provide a documentary that shows the meaning of dance in the life of toddlers, teachers, dance educators, parents and education in general. 

If you would like to support our mission, please sign the petition above.