De politiek danst met ons mee!

Mooi weer: Mooi nieuws! 

Naar aanleiding van onze brief naar de ministeries van OC&W, VWS en SZW heb ik al aardig wat mailcorrespondentie en telefoongesprekken gevoerd met de directie primair onderwijs en de directie sport. Sinds 23 mei is ook Dhr. Van Nispen betrokken in verband met zijn initiatiefwet voor meer beweging in het primair onderwijs. 

Op 11 juni gaan wij op gesprek bij het ministerie van VWS en OC&W zal ook aanschuiven. Natuurlijk hopen we dat er ook een afgezant van SZW present zal zijn. Het is pas compleet als de kinderen, ouders en professionals in de kinderopvang ook kunnen profiteren van dans- en bewegingslessen van professionals uit de buurt, aangezien de eerste duizend dagen van een kinderleven het meest belangrijk zijn voor de ontwikkeling.

Meer beweging: gym EN dans natuurlijk. 

Samen met de MBO en HBO dansvakopleidingen, de Kunstenbond, Dansbelang, LKCA, Vereniging voor Dans Onderzoek en daCi Nederland richten wij onze communicatie naar Van Nispen. Hij gaat voor meer beweging in het primair onderwijs, onder begeleiding van een professioneel opgeleidde docent. En dat is nodig. Hierin staan wij dan ook vierkant achter hem en de initiatiefwet. Uit correspondentie blijkt dat hij het aanleren van bewegingsvaardigheden belangrijk vindt en dat gymlessen van een vakdocent met een ALO diploma vooral ingezet worden als oplossing. Ik informeer hem regelmatig over hoe dans hiervoor ingezet kan worden, onder leiding van een gediplomeerd dansdocent: 

"Dans richt zich ook op het aanleren van nieuwe bewegingen, het vergroten van de bewegingsvaardigheden en het automatiseren van bewegingen. Tevens stimuleert dans verschillende kwaliteiten van beweging, waarbij zowel de grote als de fijne motoriek wordt aangesproken, wat ook de schrijfmotorische ontwikkeling ten goede komt. Om in de klas stil te kunnen zitten, moeten kinderen eerst heel veel kunnen bewegen om hun lijf onder controle te krijgen.

"De meeste mensen weten niet dat je met lichaamsbeweging óók werkt aan je geheugen, aan je cognitieve functies." schrijft Professor Dr. Erik Scherder in zijn boek: 'Laat je brein niet zitten'. Lichaamsbeweging en cognitieve inspanning doen een beroep op dezelfde circuits in het brein; het betreft dezelfde neurale systemen. Verbindingen tussen hersengebieden waarvan we dachten dat ze alleen bedoeld zijn voor geheugenprocessen, blijken ook belangrijk te zijn voor motorische processen. Bewegen is niet alleen van belang voor de slanke lijn, maar zeker ook voor de conditie van het brein! Omdat dansen als activiteit beweging met muziek combineert - en met emotionele expressie en sociale interactie - oppert Scherder dat dans weleens de ultieme verrijkte leeromgeving kan zijn.

Het aanleren van nieuwe bewegingen gebeurt (onder andere) in de motorische schors; die bevindt zich precies waar meisjes altijd een diadeem dragen. Als we diep in de hersenen kijken, komen we bij de kleine hersenen. De kleine hersenen zijn verantwoordelijk voor het automatiseren van nieuwe (dans)bewegingen. Uit onderzoek blijkt dat een onderdeel van de kleine hersenen - de 'anterior vermis' - actiever is wanneer er gedanst wordt op muziek, dan wanneer er bewogen wordt zonder muziek. Ondanks het kleine volume (de grootte van een perzik) bevat het cerebellum meer dan de helft van alle neuronen in de hersenen - wat aangeeft hoe belangrijk dit hersendeel is bij het leren bewegen."

 

We zien uit naar het moment dat naast gym ook dans een plek krijgt in het curriculum van de kinderopvang en van het primair onderwijs. Binnenkort meer nieuws; Let's DANCE! 

 

Lees hier mee in de brief die wij naar de ministeries stuurden. 

Lees hier mee in de mail die ik naar Van Nispen stuurde. 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen