Hoe leert een kind een taal?

We weten er veel over, als professionals. Allemaal onderzoeken en didactische principes; ze zitten in ons hoofd. En we proberen het allemaal toe te passen. Selecteren, voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren. Maar hoe beleeft een kind het leren van een (nieuwe) taal eigenlijk? 

Even een testje. Stel je voor: je bent 5 jaar gaat met je vader en moeder in Afrika wonen. De meester op school is lief en zingt alle liedjes heel duidelijk voor. Je krijgt er ook nog een woordbeeld bij, precies op het ritme van die prachtige Afrikaanse muziek. Probeer maar eens mee te zingen met dit filmpje

Je bent nog jong, dus je leert het snel. De melodie en het ritme zijn anders, maar wel te volgen. Na een week zing je het liedje al lekker mee. Maar weet je nu ook WAT je zingt? Om eerlijk te zijn: ik ben bijna 40 en begrijp nog steeds niet wat ik zing in het eerste liedje van het bovengenoemde filmpje. Omdat het nog losse klanken en woorden zijn en mij de betekenis volledig ontgaat. Ik heb het liedje dus geautomatiseerd en ken het van buiten. Maar nog niet van binnenuit.

Mijn meester op school die weet dat natuurlijk. Hij geeft me gelukkig een aantal concrete materialen die in het liedje voorkomen en hij leert me hoe die spulletjes allemaal heten. Hij leert me ook wat andere woorden in het liedje betekenen, zoals 'Santo mayo koukou'. Als ik het eenmaal van binnenuit begrijp, moet ik erom lachen. Het is een grappig liedje.

In het weekend ben ik thuis bij papa en mama en zing ik het liedje. Het is zo grappig en ik leg natuurlijk alles uit aan papa en mama wat ik van mijn meester leerde. Papa en mama lachen met me mee, we beginnen al te wennen aan Afrika.

In de week erna dansen we met de meester tijdens het zingen van het liedje. We mogen allemaal bewegingen verzinnen voor de dieren waar we over zingen. Dat is leuk! Mijn nieuwe vriendje kan een hele lange nek maken als we over de giraffe dansen. En de oudste meiden kunnen al heel sierlijk wiegen met hun denkbeeldige kindje in de draagzak. Ik voel het ritme van de trommels in mijn lichaam en de meester leert ons ook nog het ritme tellen, we mogen ook hardop mee tellen tot 8. En ook weer terug tellen, maar dat lukt me nog niet helemaal.

Als ik met mijn moeder mee naar huis loop, verstop ik me steeds even in de struiken, Dan roept ze mijn naam en dan spring ik tevoorschijn en roep heel hard: KOUKOU! We moeten erg lachen. Mijn moeder is wel heel nieuwsgierig geworden naar wat ik allemaal leer op mijn nieuwe school. Gelukkig zit er in mijn tas een uitnodiging van de juf. Mijn vader EN moeder mogen met de andere ouders op school komen kijken! Nog 4 nachtjes slapen...

Eindelijk is het zo ver. Alle vaders en moeders komen de klas binnen. We mogen ze onze favoriete spelletjes laten zien en ook onze mooiste tekeningen en knutselwerken. Afrikaanse vaders en moeders praten wel wat harder dan in Nederland. En als ze lachen is het net alsof er een waterval van geluiden door de klas heen stroomt. Je lacht vanzelf met ze mee eigenlijk. We gaan vlug naar buiten, dan kunnen we onze dans voordoen.

Alle vaders en moeders staan in een rij, sommigen hebben een telefoon en daarmee nemen ze foto's en filmpjes tijdens onze dans. Het gaat supergoed! Ik heb het verhaal van het liedje in mijn hoofd en mijn lijf weet precies welke bewegingen er achter elkaar horen. En mijn mond zingt gewoon het hele liedje mee, terwijl ik de bewegingen erbij doe die bij het dier of het voorwerp horen. De meiden doen hun wiegende stukje en we sluiten af met het tellen.

De vaders en moeders willen al hard gaan klappen aan de kant, maar de meester is nog niet klaar. Hij heeft een verrassing voor ons! Alle kinderen mogen hun vader en moeder gaan halen en een plekje zoeken op de dansvloer. Dan dansen we het hele lied nog een keer samen door. Eigenlijk is het een beetje gek, want mijn vader en moeder dansen en zingen wel mee, maar ze weten eigenlijk helemaal niet waar het over gaat. Als we weer thuis zijn leg ik het ze allemaal wel uit. Dan leen ik gewoon even de spulletjes van de meester.


Uitgangspunt

Vanuit de belevingswereld van een jong kind dat een andere taal aan het leren is, mocht ik zelf ook ervaren hoe dat eigenlijk bij hen werkt. Twee jaar lang stond ik dagelijks heel dichtbij de 150 peuters en kleuters op de school waar ik toen nog in dienst was. Met maar liefst veertig verschillende nationaliteiten was het bijzonder om hun speelse leerproces mee te mogen maken. Het meest bijzondere was dat al deze kinderen met behulp van concrete materialen, prachtig geïllustreerde kinderboeken, muziek, dans en bewegingen ontzettend veel plezier hadden in het leren van de Nederlandse taal. En de resultaten van de toetsen die we toen nog deden, stegen enorm. Meer dan de gemiddelde 7 punten.


Het verhaal dat je hierboven leest, is precies hoe dat leerproces in zijn werk gaat. Als we het natuurlijke leerproces, de verwondering, de creativiteit en de verbeelding als uitgangspunt nemen komen we veel verder. En laten we kinderen kind zijn. Daarna kun je de didactische principes toe gaan passen. Omdat kinderen het dan al van binnenuit begrijpen. 


Waardevol


Omdat het zo bijzonder en waardevol is om dit soort processen aan te kunnen bieden op peuter- en kleuterscholen, ben ik in 2010 begonnen met ondernemen. De strategieën en didactieken die ik hanteerde in mijn danslessen, goot ik in een model en schreef er een onderlegger bij met instructies. Inmiddels zijn er al 60 docenten die Taal- en Rekendanslessen aanbieden in Nederland. Al meer dan 100.000 kinderen kwamen in aanraking met leren door dans. Tienduizenden professionals die met peuters en kleuters werken zijn geïnspireerd op studiedagen, congressen, seminars, trainingen, online in het wekelijkse inspiratiekwartier en natuurlijk in de cursus Bewegend Leren Loont.


Inspiratie doorgeven


2019 sluiten we straks af met de eerste 20 gecertificeerde Bewegend Leer Krachten. Zij gaan op hun locatie de inspiratie doorgeven aan collega's en met hun groep lekker aan de slag met bewegend leren. En ondertussen ben ik dankbaar voor alle mooie dingen die zijn ontstaan en de mooie mensen met wie ik samen mag werken. Bedankt aan iedereen die de afgelopen 8 jaar op één of andere manier betrokken is geweest.


Kom je ook op ons feest? 


In 2030 leren alle jonge kinderen in Nederland door dans, spel, muziek en beweging. Met ruim 14.000 jonge kind locaties, betekent dit dat we gaan opschalen. Eind 2018 komt het eerste digitale product op de markt waarmee iedereen die met jonge kinderen werkt bewegend kan gaan leren. Ben je ook al benieuwd? Ik laat het je graag zien op de NOT in januari 2019. Je bent van harte welkom bij de workshop: op woensdagavond en op donderdagochtend. En kom dan ook even jouw gratis beweegpresentje halen op de stand. Gratis kaarten? Natuurlijk, daarvoor klik je hier

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen